Scholen hebben met kunstenaars/aanbieders lesmateriaal voor rekenen in combinatie met de kunstvakken gemaakt en geïntegreerd in hun onderwijs.
Denk jij ook weleens: meten en wegen moet je in de groepen 3 en 4 toch vooral zelf doen en onderzoeken. Hoeveel gewicht houdt een meter tape? Hoe meet ik de weg naar school met een wollen sjaal? Hoeveel oppervlak heeft een trui?
Met ‘De kunst van meten’ leren de leerlingen meten en rekenen met werkvormen uit de kunstvakken. Ze onderzoeken de eenheden en maten van tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud en gewicht. Ze spelen met ruimtelijke figuren, patronen en spiegelingen en maken zo kennis met meetkundige begrippen. Leerkrachten van basisschool De Gazelle hebben samen met kunstenaar Krista Burger het lesmateriaal ontworpen en voeren deze al drie jaar zelfstandig uit. Rozet Onderwijs heeft het materiaal geredigeerd voor alle scholen. Wil je de publicatie inzien en gebruiken?
Breekdansen zijn tien korte werkvormen, bedoeld om de leerlingen van groepen 3, 4 en 5 actief via de kunstvorm dans de tafels van vermenigvuldiging te laten oefenen. Basisschool Heijendaal en kunstvakdocente Simone Kuijpers hebben deze samen ontwikkeld. Leerkrachten van IKC de Klimboom testen nu de Breekdansen.