Voor de ervaren kunstvakdocent op zoek naar frisse input en inspiratie.
Dit scholingsprogramma geeft veel ruimte voor jouw leervraag. Tegelijkertijd bieden we een aantal thema’s aan waarvan we weten dat ze spelen bij veel kunstvakdocenten in de praktij
De complexe lessituatie: wat als het niet gaat zoals je denkt dat het zal gaan.
Vakoverstijgend werken
Interculturele sensitiviteit (omgaan met diversiteit)
Aangezien jouw leervraag centraal staat kunnen er ook andere thema’s voorbij komen. Zo hebben we het afgelopen traject veel gepraat over de relatie tussen de kunstvakdocent en de groepsleerkracht. Elke bijeenkomst is er tijd voor professionele intervisie. Het idee is dat ieder van de cursisten ruim ervaring meebrengt en dat de groep daarom heel veel kennis en inzicht heeft. Door verschillende vormen van intervisie kunnen deze inzichten gedeeld worden met elkaar. Naast deze ‘tijd voor het gesprek’, zal er elke bijeenkomst een gastdocent zijn of andere inspirerende inhoud. Van belang is dat je je realiseert dat we een leergemeenschap zijn: de cursus wordt zo inspirerend als je hem zelf maakt.
“Ik zit al ruim twintig jaar in het vak, maar ook dan hoor je tijdens zo’n training altijd nieuwe dingen."
oud-deelnemer Berna Bonekamp
Bijeenkomst 1: Jouw leervraag in beeld & delen van je tofste opdracht.
Bijeenkomst 2: De complexe lessituatie: wat als het niet gaat zoals je wilt?
Wie ben je als kunstdocent, en hoe handel jij in complexe lessituatie? Leren van en met elkaar
Bouwen met de vragenlijst interactief lerarengedrag (VIL)
Starten met professionele intervisie: Oordeelloos vragen stellen, luisteren, en herkennen wanneer je interpreteert
Bijeenkomst 3: De gastdocenten te gast
Verschillende specialisten in het werken in complexe leersituaties komen langs en delen hun info. Ook de cursisten zelf delen hun ideeën en materialen. Veel ruimte voor gesprek en intervisie.
Bijeenkomst 4: Vakintegratie en –overstijging
Met de inspiratie van een gastdocent gaan we zelf aan de slag met het ontwerpen van werkvormen waarin ons kunstvak geïntegreerd wordt met een ander vak zonder zijn eigen waarde te verliezen.
Bijeenkomst 5: Tijdens de laatste bijeenkomst kijken we terug en vooruit. Wat nemen we mee van deze cursus? Hoe gaan we het werkveld verder vernieuwen en verfrissen? Welke vragen blijven er liggen?
Vereiste voor deelname
Dit scholingstraject is bedoeld voor kunstvakdocenten met een ruime werkervaring en bijbehorende relevante leervragen. Het is bovendien van belang dat je een eigen werkpraktijk hebt waar je dingen kunt uitproberen. Om deel te nemen vragen we je een korte motivatie in te dienen met daarin je leervragen en een cv waaruit je ervaring blijkt. Op basis van deze informatie zullen we besluiten of de scholing past bij wat jou drijft.
In één oogopslag
data en locatie:
donderdag 5 oktober 2023 van 9.00 tot 12.30 uur – Rozet in Arnhem
donderdag 9 november 2023 van 9.00 tot 12.30 uur – Gigant in Apeldoorn
donderdag 30 november 2023 van 9.00 tot 12.30 uur – Cultura in Ede
donderdag 8 februari 2024 tussen 9.00 en 12.30 uur (exacte tijd volgt) – digitale intervisie
donderdag 14 maart 2024 van 9.00 tot 12.30 uur – de Lindenberg in Nijmegen
donderdag 11 april 2024 van 9.00 tot 12.30 uur – Rozet in Arnhem
donderdag 23 mei 2024 – van 15.00 tot 17.00 uur – certificering – Gigant in Apeldoorn
kosten: € 50,-
trainer: Suzan Lutke
Heb je vragen, wil je je aanmelden of wil je meer informatie over de training? Stuur een e-mail naar jolandakosman@cultuuroost.nl.
Gegevens
Diverse locaties
Donderdag 12 okt. 2023 - donderdag 23 mei 2024
Gerelateerde evenementen
Komende activiteiten
De Muziekmakerij
De Muziekmakerij is de muziekschool voor Arnhem en omgeving. Wil jij ook gaan zingen of een instrument leren bespelen?
Meld je het gehele jaar aan
Centrum
De Vloer, school voor podiumkunsten
De Vloer, school voor podiumkunsten, is de plaats in Arnhem voor dans, zang en spel.
Meld je het gehele jaar aan
Centrum
Kunstmakerij, cursussen en workshops door Arnhemse kunstenaars
Keramiek, beeldhouwen, boetseren, edelsmeden, schrijven en tekenen/schilderen en kunstgeschiedenis.