Netwerkmiddag - Burgerschapsonderwijs versterken door Taal, Kunst en Erfgoed

Netwerkmiddag - Burgerschapsonderwijs versterken door Taal, Kunst en Erfgoed

Tijdens deze netwerkmiddag kunnen deelnemers inspiratie opdoen op het gebied van burgerschapsonderwijs gekoppeld aan taal, kunst en erfgoed. Deelnemers komen te weten hoe activiteiten vanuit taal, kunst en/of erfgoed bijdragen aan burgerschapsvorming. Er is ruimte voor het uitwisselen van kennis en ervaring. 

Deze middag is bedoeld voor Cultuurcoördinatoren, leescoördinatoren, schooldirecteuren PO (primair onderwijs) en kunstdocenten werkzaam in het PO. Datum: 20 september 2023, van 15.00 uur tot 18.00 uur (inloop vanaf 14.30 uur – borrel vanaf 17.30 uur). 

Programma

  • 14.30 - Inloop
  • 15.00 - Introductie ‘De kracht van kunst, taal en erfgoed in burgerschapsvorming’
  • 15.05 - Lezing ‘Meer dan moet – minder dan kan’ van Peggy Brandon (directeur Mocca - expertisecentrum cultuuronderwijs Amsterdam + Kwartiermaker Nationaal Slavernijmuseum i.o.)
Vervolgens krijg je de keuze uit zeven deelsessies, waarvan je er twee kan kiezen om in de volgende tijdsloten deel aan te nemen:

15.45 - 16.30 
16.40 - 17.30 

De zeven deelsessies waar je uit kunt kiezen zijn: 

1 - Burgers denken.. allemaal 
Ontdek tijdens deze mini-workshop maken deelnemers kennis met het filosoferen met kinderen, zelfs met het jonge kind. Spelenderwijs oefenen met denk- en taalvaardigheden, kritisch en creatief denken en nieuwsgierig raken naar zichzelf en de wereld. Perfect voor burgerschapsvorming. 

2 - My Future is Now
Samen met Masterpeace en Aldus Producties nodigt Janne de Rooy je uit voor een unieke workshop. Tijdens de Boiling Frog Game wordt er met kinderen, jongeren en studenten onderzocht hoe we gezamenlijk voor vrijheid kunnen opkomen. Deze krachtige ervaring maakt vrijheid tastbaar aan de hand van de metafoor van de kikker in de pan. 

3 - Coöperatief gamen in de klas
Wat kunnen de zeven zonden en deugden ons nog leren in onze tijd? En wat betekenden ze vroeger? Wat is jouw persoonlijke visie op de hemel? 
In Bosch Play ervaren leerlingen elke hoofdzonde als een uitdagend level met obstakels en eigenaardigheden. Ze gaan in gesprek over de betekenis van deze thema's. Daarnaast maken ze hun eigen avatar op basis van de beelden van de Arnhemse Eusebiuskerk.

4 - Keti Koti Junior Arnhem
Op 30 juni herdenken we de slavernij en op 1 juli vieren we de afschaffing en het verbreken van de ketenen tijdens Keti Koti. Ook in Arnhem krijgt deze belangrijke geschiedenis steeds meer aandacht. Met Keti Koti Junior Arnhem kun je in je eigen klas aandacht besteden aan deze belangrijke geschiedenis en de sporen ervan. De Arnhemse historische persoonlijkheden Anna, Quaco, Louise en hun daden van verzet, staan hierbij centraal. Zo wordt met Keti Koti Junior de Arnhemse slavernij-geschiedenis verbonden met het leven van de leerlingen nu.

5 - (☉n)/GEL☉☉FLIJK door Collectief Koppig
Dit project, dat in 2023 voor het eerst draaide, is voor alle klassen van de hele school en maakt dit thema tastbaar door kunst + taal en erfgoed. Rolmodellen en kunstenaars komen de klas in en vinden samen met de leerlingen van de groepen ½ een ‘Krachtplek’, onderzoeken met de groepen ¾ ‘Geheimen, raadsels, en regels’, behandelen met de groepen 5/6 ‘Trots en troost’ en sparren met de groepen 7/8 over ‘Je deug(d) niet!’.  

6 - ‘Geef hoop, wees verschillig, zoek geluk- in beeld’
De commissie ‘Identiteit’ van de Delta besturen besteed aandacht aan zingeving en identiteit met fotografie, creatief schrijven en filosoferen met de klas. De ‘reizende fototentoonstelling’ wordt gemaakt in samenwerking met Rozet en Miriam van Meer (programmamanager CLC) en verschillende kunstvakaanbieders fotograaf Niek Michel, woordkunstenaar Tineke Honingh en Kinder-Filosoof Sanne van Niel. De tentoonstelling nodigt uit om met kinderen, teamleden, ouders en andere betrokkenen in gesprek te gaan én met aanvullend lesmateriaal deze thema’s zelf met kinderen in beeld te brengen

7 - ‘Buitengewoon’
In ‘Buitengewoon’ leren kinderen elkaar te waarderen, d.m.v. het zichtbaar maken van competenties. De klas werkt samen met rolmodellen (teaching artists) die inspireren. 
In de klas én daarbuiten. Zij worden hierbij ondersteund door een social worker voor individuele motivatie. Dit activeert het besef van de gemeenschap. De klas. De school. De wijk.

Locatie: Rozet Centrum (Lezing in het Auditorium, en deelsessies in verschillende ruimtes)

Er zijn geen kosten aan verbonden voor de deelnemers.

Gegevens

Centrum (ruimte Diverse ruimtes)
Kortestraat 16
6811 EP Arnhem
Woensdag 20 sep. 2023 15:00 - 18:00

Gerelateerde evenementen

Terugkerende activiteiten

Online: ArcheoAcademy

Online: ArcheoAcademy

ONLINE
ArcheoHotspot Arnhem

ArcheoHotspot Arnhem

Centrum