Dit scholingstraject is voor kunstvakdocenten die de ambitie hebben zich structureel aan een Arnhemse Kansrijk-basisschool te verbinden (meer info over Kansrijkscholen op deze pagina). Een afgeronde kunstvakopleiding is een pre.
Steeds vaker krijgt Rozet de vraag vanuit het primaire onderwijs om geschikte kunstvakdocenten voor te dragen. Rozet heeft een adviserende taak voor scholen en draagt op verzoek geschikte kandidaten voor, waaruit de school zelf de meest geschikte kandidaat kiest. Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden willen we ons netwerk uitbreiden en expertise delen.
Hiervoor verzorgen we een informatiebijeenkomst en een scholingstraject voor kunstvakdocenten die in samenwerking met de school kunstlessen willen ontwikkelen, aansluitend bij het curriculum van de school.
In dit traject bereiden we je door middel van training, coaching en intervisie voor om structureel aan het werk te kunnen op een Arnhemse Kansrijk-basisschool. In de training delen we onze expertise over vak integratie, leerlijnen en didactisch en pedagogisch handelen. De inrichting van de coaching is maatwerk per deelnemer. Een voorbeeld: je voert een lessenserie uit waarin je de opgedane kennis uit de training toepast en wordt daarin gecoacht. Het kan ook zijn dat je voldoende hebt aan het observeren van een les van een andere kunstvakdocent op één van de Kansrijkscholen. Tijdens de intervisies onderzoeken we een ingebrachte casus uit de lessenserie, om samen met mede-deelnemers tot inzichten en een ‘hoe te handelen’ te komen aan de hand van de intervisievraag.
Na deelname aan dit scholingstraject heb je de volgende dingen geleerd:
• Je weet en kunt onderbouwen wat je vak te bieden heeft en hoe het bijdraagt aan de ontwikkeling van een kind, om zo samen met de school inhoudelijke keuzes te kunnen maken over je lesaanbod/leerlijn.
• Je ontwikkelt je didactisch en pedagogisch handelen passend in de context en de soms complexe situaties van een Kansrijk-basisschool.
• Je kunt een leerlijn maken en kent bronnen waarop je deze leerlijn kunt baseren.
• Je leert werken met de ontwikkelkaartenset van Rozet en gebruikt deze om met leerkrachten te communiceren.
• Je raakt bekend met de database met lessen van Rozet: ELO (Elektronische Leeromgeving).
• Je leert je kunstvak te verbinden met algemene vakken, zaakvakken of bètavakken zodat ze samen één leergebied vormen: vak integratie.
Dit scholingstraject wordt gegeven door Sofie Cornelissen: theaterdocent, trainer en coach. Sofie verzorgt structurele, vak geïntegreerde theatereducatie in het primair onderwijs. Ze traint en coacht leerkrachten om procesgerichte kunstlessen te ontwikkelen en te begeleiden, en heeft daardoor ervaring met tal van onderwijsconcepten en methodes. Sofie begeleidt kunstvakcollega’s uit alle kunstdisciplines bij het vinden van aansluiting in het aanbod met de wens van de school. Denk aan het ontwikkelen van een leerlijn, procesgericht werken en pedagogisch didactisch handelen.
Praktische informatie Dit scholingstraject vindt plaats in de periode september t/m december 2023. In juli en september organiseren we 4 informatiebijeenkomsten over het traject. Na deelname aan een informatiebijeenkomst kun je je bij belangstelling direct aanmelden en wordt er een intakegesprek gepland.
Intakegesprekken: Dinsdag 5 september 9.30 - 13.00 uur Maandag 11 september 9.30 - 17.00 uur
Trainingen: Dinsdag 19 september 9.30 - 12.30 uur Dinsdag 26 september 9.30 - 12.30 uur Dinsdag 3 oktober 9.30 - 12.30 uur
Intervisie: Dinsdag 14 november 9.30 - 12.30 uur Dinsdag 12 december 9.30 – 12.30 uur
Tijdsinvestering in uren: 3 x training à 3 uur 2 x intervisie à 3 uur 6 x lesochtend of -middag (lessenserie in verschillende groepen)
De trainingen en intervisie vinden plaats in Rozet; coaching vindt plaats op een school. Er zijn geen kostenaan dit scholingstraject verbonden. Tegemoetkoming in ureninvestering gaat in overleg met iedere deelnemer.