Musea bekennen kleur en komen in actie voor meer diversiteit en inclusie. Ze gaan in gesprek met leerlingen van groep 8. Ook in Arnhem kun je gebruikmaken van ‘De kunst van het doorgeven’. Dat is een vakoverstijgend project met kunst- & cultuureducatie, aardrijkskunde, geschiedenis, burgerschapsvorming en Nederlands, waarbij leerlingen culturele ervaring opdoen binnen én buiten de schoolmuren.
In deze lessenreeks onderzoeken leerlingen van groep 8 wat culturele diversiteit inhoudt, hoe het tot uiting komt en waarom het belangrijk is om hiervoor oog te hebben. Hoe verhoudt hun eigen culturele diversiteit zich tot de rol van het museum dat zij bezoeken? Welke helden zien ze in het museum. Welke helden missen ze? Wie zij hun eigen helden? Leerlingen geven hun perspectief op musea, de collecties en tentoonstellingen. Zo leveren ze een belangrijke bijdrage aan het toekomstbestendig maken van musea voor de volgende generatie. Om leerlingen een stem te geven, zijn hun bevindingen en adviezen verwerkt in een audiovisueel kinderconvenant, dat bestaat uit een podcastreeks, een vlog en een geschreven verslag.
Hoor meer over dit project van de podcast Wie is mijn held? in aflevering 1- Even voorstellen