De tijdvakken spelen in Nederland een belangrijke rol in het geschiedenisonderwijs. Met ‘Adopteer een tijdvak’ belichten we binnen dat kader de verhalen, personen, plekken en objecten – uit het Erfgoedcentrum – die met Arnhem verbonden zijn. Lokale geschiedenis.
We realiseren ons dat dit een beperkt en eenzijdig perspectief is, terwijl er zo veel meer perspectieven te vertellen zijn. We staan daarom altijd open voor andere perspectieven op onze geschiedenis.
Ken jij een verhaal, persoon of object dat de Arnhemse geschiedenis met en andere blik beleefbaar maakt? Neem dan contact met ons op. Wellicht kunnen we samen met kunstenaars, erfgoedexperts of scholen deze verhalen en objecten uit Arnhem met taal, kunst en erfgoed verder uitlichten.
De voorstelling ANNA van Reframing HERstory ArtFoundation gaat over de geschiedenis van een zwarte vrouw, Anna van Vossenburg. Ze is genoemd naar de plantage in Suriname waar ze geboren is: plantage Vossenburg. Er is weinig over haar bekend, behalve dat ze in de vroege 18e eeuw met twee verweesde dochters van de overleden plantage-eigenaar, familie Brantsen, naar Arnhem, kwam. Ze blijft er haar hele leven hier wonen en werken, onder meer op Kasteel Zypdendaal. Maar wie was ze? Hoe werd ze behandeld en hoe voelde ze zich? Ze komt tot leven in deze voorstelling: ANNA.
ANNA is een productie van stichting Reframing HERstory Art Foundation. De stichting draagt bij aan bewustwording en educatie van het koloniaal en slavernijverleden van Gelderland, via dans, muziek, podiumkunsten, gesprek en maatschappij.
Wat is het verband tussen deze tijd en BlackLiveMatter of de viering van Keti Koti Arnhem?
Wil je ook Keti Koti herdenken en vieren met je klas: kijk dan ook naar het educatief materiaal en programma dat Rozet voor scholen aanbiedt.
Benieuwd naar meer geschiedenis? Bekijk dan eens het inspirerende voorbeeld van The Black Archives. Zij ontwikkelden een poster en website om de tien tijdvakken te onderwijzen vanuit een globale, niet-alleen-Europese blik, maar vanuit het perspectief van een wereldburger.
Op de poster ’10x meer geschiedenis’ presenteert The Black Archives per tijdvak een alternatieve titel en een wereldkaart waarop je voorbeelden ziet van gebeurtenissen, samenlevingen en personen van over de hele wereld. Hang de poster op in de klas, thuis, op je werkplek of geef ‘m door. De poster is bedoeld als handreiking voor een gesprek: wat gebeurt er als je je perspectief verandert? En hoe zou onderwijs met meer aandacht voor wereldgeschiedenis en verzwegen perspectieven eruit kunnen zien?
Waarom is dit belangrijk?
In onze geschiedenislessen veel aandacht uit naar Nederlandse en Europese geschiedenis. Over bepaalde personen en gebeurtenissen uit de geschiedenis leer je niet of nauwelijks op school. Terwijl ze onmisbaar zijn als je de samenleving en de wereld van vandaag wil begrijpen.