Verhalen komen tot leven met de Bibliotheek op school! Een kind dat lezen leuk vindt, leest meer. Maar hoe kunnen we het leesplezier van een kind (blijven) stimuleren? Dat kunnen we alleen samen. Met het (landelijke) programma de Bibliotheek op school zorg je op structurele wijze voor een optimaal leesklimaat op school.
Bij de Bibliotheek op school ligt de nadruk op het lezen vanuit plezier en interesse. Want als je met plezier leest, lees je meer en zo leer je beter lezen. Er is dagelijks aandacht is voor leesplezier en mediawijsheid op school én thuis.
Wil jij de bibliotheek op school ook op jouw school? Neem dan contact op met Levi Smits: 06-28071052 of stuur een e-mail
Effectieve leesbevordering begint met een doordacht plan en meetbare resultaten. In vier heldere stappen maken we samen (betere) lezers:
De Monitor, ons meetinstrument, geeft inzicht in alle succesfactoren voor leesbevordering: het leesgedrag en leesplezier van leerlingen; de leescultuur thuis; het leesbevorderend gedrag van leerkrachten; het leesbeleid op school en de informatievaardigheden van leerlingen.
Een keer per jaar vullen leerlingen, leerkrachten en leesconsulenten een digitale vragenlijst in. We vergelijken de resultaten met landelijke gemiddelden voor een gedegen inzicht in de aandachtsgebieden voor je school.
De resultaten uit de Monitor geven richting voor het leesplan. Het leesplan geeft praktisch en doelgericht invulling aan de wijze waarop in de verschillende groepen aan leesbevordering gewerkt gaat worden.
Door kinderen – zowel op school als thuis- enthousiast te houden voor lezen, bevorderen we hun leesplezier en leesvaardigheid. Hoe? Onze medewerkers weten dat als geen ander en delen dit graag met je. Vertrouw dus gerust op onze kennis en ervaring.
Elk jaar meten we de voortgang met de Monitor. Dit maakt resultaten zichtbaar en houdt het leesplan op koers en op maat. Stap voor stap werken we zo samen aan een rijk en structureel leesklimaat op school en thuis.